Olan biten

Mithat Perin

ŞU BELGEYE BAKIN...
1962 yılında, Milli istihbarat Teşkilatı Müsteşarı Korgeneral Fuat Doğu, Kayseri
cezaevinde mahkûmiyet günlerini geçirmekte olan Demokrat Parti eski
milletvekillerinden birinden ilginç bir mektup aldı. Mektup şöyle başlıyordu:
- Muhterem Efendim. Şifahi görüşmemizde mutabık kaldığımız veçhile fikirlerimizi
yazılı olara arz ediyorum. Şahsım hakkında kafi malumat sahibi bulunulduğu
düşüncesiyle kendimden bahsetmeyi zait addetmekteyim. Ancak 25 seneyi
bulan gazetecilik hayatımda ve demokratik rejim tatbikatından beri siyasi
hayatımda, memleket ve millet menfaatlerini ön planda mütalaa ettiğimi ve bu
yolda açık veya gizli hiçbir faaliyetten geri durmadığımı herkesten evvel
servisin bildiği kanaatini taşımaktayım...
Görüldüğü gibi bu eski milletvekili, 25 yıllık gazetecilik hayatında bazı
"gizli" çalışmalar yaptığını bunun da Milli istihbarat Örgütünce bilindiğini
anlatmakta ve
-Düşünce ve kanaatlerimin kaynağı bu olunca da yeniden neşriyat hayatına
başlamadan önce müşahedelerimi ve neşrini düşündüğüm gazeteme vereceğim
istikametleri hülasa olarak bildirmekte faide mütalaa ediyorum... diyerek,
cezaevinden çıkar çıkmaz yayımlamayı düşündüğü günlük gazete için Milli
istihbarat Örgütünün yardımını istemektedir. DP milletvekili devam ediyor: - Zira öteden beri "servis"e karşı yaptığımı zannettiğim hizmetlere yenilerini ilave etmek imkânını bulduğum takdirde geçen çeyrek asırlık mesleki tecrübemle, politikanın hazin sonu ve Yassıada mahkûmiyetinin verdiği gerçekçi düşünce ve kanaatlerin mahsulü olan fikir istikametimin milli menfaatlere hizmet yolunda
faideli olacağına kani bulunuyorum...
Eski milletvekili, mektubunda birlikte mahkûm olduğu Demokrat Partili
milletvekillerini Milli istihbarat Örgütü Müsteşarına şikâyet ettikten sonra,
-Bir yanda maddi ve manevi yaralar almış insanların üzerinde yapılagelmekte
olan siyasi spekülasyonların, bende de sosyal adalet sloganı ardına gizlenmiş
komünizm faaliyetinin... arttığını söyleyerek kendisine mali yardım yapılarak
bir gazete çıkarmasının sağlanmasını istemektedir. Eski milletvekili,
-Propaganda hissi vermeden devamlı aydınlatıcı antiko-münist neşriyat yapmak.
Komünizm tehdidi karşısında iş sahiplerini ve vatandaşları bir "cephe" halinde
toplamak yolunda makale ve aydınlatıcı yazılar... Bu yolda çalışmak üzere
mutemet gazeteci arkadaşlar seçerek komünizm hareketlerini yakından takip imkânı
bulmak... gibi "hizmetler" karşılığında Milli istihbarat Örgütünden para yardımı
istemektedir. Eski milletvekili, mektubunda "Kürtçülük" sorununa da değinerek,
-Hatırlarda olduğu üzere, 1958 yılında Paris'te tesadüfen tanıştığım Kâmuran
Bedirhani'den NATO yetkilileri kademesindeki 1957 toplantısı münasebetiyle gelen o zaman ki Birleşik Amerika Dışişleri Bakanı Foster Dallas'a Kürt meselesine dair uzun bir muhtıra verdiğini
ve bir mülakat temin ederek uzun müddet görüştüğünü bildirmiştim. Bu mevzua
karşı dikkat ve hassasiyetimi belirtmek üzere yukarıdaki hadiseyi arz etmiş
bulunuyorum. Aynı sebepledir ki, Kayseri Cezaevi dahilinde uyanıklığımı devam
ettirdim ve ilerde faydalı olurum ü-midiyle münasebetler düzenledim...
Eski milletvekili, birlikte mahkûm olduğu arkadaşları hakkında da Milli
istihbarat Örgütüne bilgi verdiğini böylece anlattıktan sonra,
-Bence eski iktidar mensuplarının politikadan uzak tutula-bilmeleri ancak
ihdas edilebilecek manevi bağ ile mümkün o-lur kanaatindeyim. Ayrıca devamlı
irtibat tesis edildiği takdirde, sağa sola kaymalar, politikaya fiilen katışla
arzulan kolaylıkla önlenebilir ve takip olunabilir.
Eski milletvekili, bu konuda, Demokrat Partililerin yeniden siyasal hayata
girmeleri için de çalışmalar yapmak istediğini, ancak bunun için kendisine mali
yardım yapılması gerektiğini anlatmaktadır.
-
Eski iktidar mebuslarını gazeteye bağlayarak, bunların müfrit politikacılara alet olmaları ve fiili politikaya karışmalarını önlemeye çalışmak... ifrat hareketler nereden nereye gelirse gelsin karşı koymak... iç
politikada huzurun ve kardeşlik havasının tesisi yolunda neşriyat yapmak...
Komünistlerin bu cenahta yapacakları hareketleri önlemek ve bunlara karşı koymak...
Eski milletvekili mektubunun sonunda Milli istihbarat Örgütü Müsteşarından şunları istemektedir:
-Gazetemin yeniden neşriyata başlayabilmesi için gerekli mali imkânlara sahip
olmadığım malumdur... Önce bana yeniden devletime hizmet imkânını verebilecek
yolu aramakta fayda gördüm. Bu maksatla gazetemin yeniden neşriyata
başlayabilmesi için tahakkuku elzem hususları aşağıda arz ediyorum:
-Havadis, Güneş Matbaacılık A.Ş. Matbaasının kiralanması, neşredilecek
gazetenindiğerleriylerekabet edecek evsafta olmasını temin edecektir.
Gazetenin intişare başlamasıyla beraber "istanbulEkspresi"nin mücbir sebeple
kapandığı tezi desteklenerek derhal resmi ilan alabilmemiz temin olunmalıdır.
Yapılacak mali yardım büyük bir gazetenin çıkışını temin edecek çapta olmalıdır. Çıkıştan sonraki devreyi ben temin e-deceğimi umuyorum.
Bankalardan kredi kolaylıklarının temini... Bu hususların bazılarının temini
servisle irtibatımızın meydana çıkacağı endişesini doğurabilir, Ancak şifahi
görüşmemizde bir mahzur olmayacağı hususunda kanaate varılacağını tahmin e-
diyorum. Bütün bu düşünce ve programlarımızın tahakkuk e-debilmesi, şüphesiz
işbirliğimizin tam bir gizlilik içersinde kalmasıyla mümkün olacaktır. Bu
bakımdan gerekli tedbirin alınacağına emin olarak talimatınıza intizar ediyorum.
En derin saygılarımla...
Bu mektubun altındaki imza, Demokrat Parti eski milletvekillerinden "Mithat
Perinindir. Mithat Perin şimdi, Anadolu Ajansı Yönetim Kurulu Başkanlığı
yapmaktadır, Bu Ajans, TÖB-DER'in düzenlediği yasal toplantıların, "Bizim Radyo"
adlı komünist yayın organından alınan "talimat uyarınca" düzenlendiğini
yaymıştı. Böylece, "hariçten gazel okuyan" bu "münasebetsiz" radyo, bir kez daha
ülkedeki sağcılara kullanılacak "koz" vermekteydi.
Bu mektup, Yassıada Yüksek Soruşturma Kurulu Üyesi Doğan Tanyeri tarafından 1971
yılında "Devrim" gazetesinde yayımlanmış, ancak olay 12 Martın tozu ve dumanı
altında u-nutulmuştu. Şimdi bu mektubu yeniden kamuoyuna sunuyor ve "sağcılık",
"milliyetçilik", "antikomün izm" adına hangi tür ilişkiler kurulduğunu
"sahibinin sesinden" açıklıyoruz.
(Uğur Mumcu / Yeni Ortam, 3 Mart 1975)

Hiç yorum yok:

Blogger tarafından desteklenmektedir.